18‏/11‏/2013

كلموني عن مستقبل 158 طالب هندسة معلّق

صباح الخير إن كان صباحاً .. مساء الخير إن كان مساءاً .. تعالوا نحكي الحكاية من البداية ...

اسمي ضحى حلمي .. طالبة جامعية – الفرقة الثانية هندسة إتصالات وحاسبات – معهد مصر العالي للهندسة والتكنولوجيا بالمنصورة .. السن 21 سنة .. على غير سن الطلبة في نفس فرقتي .. متخلفة عن دفعتي الأساسية سنتين .. سنة منهم في ثانوية عامة .. والتانية لما قررت امشي ورا أني احوّل من المكان اللي كنت فيه (المعهد العالي للهندسة والتكنولوجيا بكفرالشيخ) لأنه كان اسوأ ما يكون بالنسبة لي بما أني كنت في الأساس عاوزة جامعة 6 أكتوبر أو أكاديمية الشروق أو هندسة العاشر من رمضان .. مثلاً!

لما قدمت بيان الحالة الخاص بيا في المنصورة .. كنت المفروض أني بحوّل من بعد أولى بعد إعدادي .. يعني رايحة على تانية تخصص .. لكن كانت المشكلة أني عندي نقص مواد كتير في مواد أولى أدى أني أعيد السنة بالمواد دي "مواد تحميل" وفي النهاية تتضاف على تقديراتي القديمة وتتحسب النتيجة من جديد .. ووافقت على المخاطرة دي ودخلت سنة أولى من تاني بـ 4 مواد بس .. 2 في كل ترم!

وجرى الحال ومشيت الأمور بتأخير في موافقة التحويل .. ولعله في النهاية خير ..

قوم ايه يا والدي ..؟! بعد ما آن الأوان أني ادفع مصاريفي – ما بعد الموافقة الأولى – ظهرت النتيجة بتاعتي وأذ بيا افاجأ أن النتيجة كلها غلط .. نعمل ايه؟ نعمل ايه؟ ... مافيش غير أني أكلّم حد يساعدني .. وكان

كلمت استاذ مساعد في قسم إتصالات .. راجع نتيجتي واستغربها بشدة .. واقترح نروح للعميد عشان يحل المشكلة .. ايه المشكلة أصلاً؟! النتيجة فيها 6 مواد .. الأتنين اللي امتحنتهم مقبول ودول مش تقديراتي .. والأربعة اللي جيت بيهم بقوا ضعيف جداً .. – أحيــه! –

بعد مقابلة العميد وكيت وكيت .. كان اللي في الأمر .. أن الغلطة كانت من شئون الطلاب .. اعتبروني طالب مش مستجد .. فاتحسب عدم حضوري المواد اللي معايا فيها تقديرات غياب .. وبناءاً عليه تقديراتي في المادتين التحميل اتخسفوا لمقبول!

وبعدين يابنتي ..
اطمنّي تقديراتك كذا وتقديراتك القديمة هتتظبط وماتقلقيش كل حاجة هتبقى تمام
الله يطمنك يا سيدي .. متشكرين أوي خالص

رغم الكلام ده .. نتيجتي ما اتعدلتش على الموقع الرسمي للأكاديمية .. وقولنا ماشي .. المهم أني عرفت النتيجة الأصح ايه .. بس كان فيه تخوف ما .. أن نفس المشكلة دي تتكرر تاني في الترم تاني .. وساعتها إحتمال ما اقدرش ألحقها لأني هبقي في إجازة .. تابعني المدرس المساعد وقال بعد الإمتحانات تكلميني عشان الحكاية دي ما تتكررش .. فل؟ .. فل

وحصل واتكررت نفس الغلطة ... بس شاكرين أفضالهم إدارة المعهد (العميد – رئيس القسم – المدرس المساعد – شئون الطلبة) عالجت الموضوع قبل إعتماد الوزارة للنتيجة وعرفت نتيجتي سليمة والحمدلله ... وبقيت في تانية اخيراً وهكمل دراستي زي الخلق .. نحمده على كل شيء ... وتوتة توتة .. لسه ماخلصتش الحدوتة .... !

ايه تاني؟!

إلحقي يا ضحى .. اسمك مكتوب في قائمة فيها 158 اسم مطلوبين على وجه الضرورة في التوقيت الفلاني .. خير يارب .. العميد عاوزكم .. استر يا ستّار!

هقول كلام اللي عاوز يفهمه يفهمه واللي مش عاوز إن شاء الله عنه ومش هوضح الأمور زيادة عن اللزوم ..
خير يا سيد الناس .. ؟؟
- أنتوا الطلبة اللي موافقاتهم اتأخرت السنة اللي فاتت وإحنا حطينا الوزارة قدام الأمر الواقع بأننا ندخلكم الإمتحانات .. وبعدين رجعوا وقالوا أن مقصاتكم فيها مشاكل .. كل واحد عنده عدد مواد من إعدادي هندسة لازم يمتحنها .. وإحنا لقينا أن الحل الأنسب لكدة أننا هنعمل لكم إمتحانات إستثنائية بعد إمتحانات الميدتيرم عشان تخلصوا من المواد دي .. فهيتعمل لكم سكاشن مجمعة فيها خلاصة المواد والحاجات اللي هتمتحنوا فيها بالظبط
طب ازاي؟! طب ليه؟!
من دون إستفسارات كتيرة .. أنا مش مستني موافقتكم ع الموضوع .. هو ده الحل الأنسب لوضعكم .. وبالنسبة لتقديراتكم القديمة .. فدي كدة ملغية وأنا ليا بالتقديرات اللي هتطلع من الإمتحانات دي .. واللي مش هينجح .. هيشيل المواد دي تخلفات ..
نمتحنها في أي إجازة .. عشان نقدر نركز في السنة اللي إحنا فيها .. بما أننا قدامنا أسبوع ع الميدتيرم!
لا مش هينفع .. هتحسب عليكم تخلفات .. أنا ماعنديش كورس صيف عشان اعملها لكم كدة .. اللي عاوز يعرف تفاصيل زيادة يستفسر من شئون الطلبة

ونزلنا .. جزء كبير رفض أنه يمضي على المقصة الجديدة وجزء تاني مضى عليها .. منهم أنا .. لأن بالمنطق والواقع اللي اتحطينا قدامه .. مافيش حل تاني مطروح قدامنا عشان نتجنب المشاكل اللي ممكن تحصل!

بعدين .. اجتمع جزء معقول من العدد واتفق أننا لازم نحاول نفهم ونستوضح الأمور أكتر .. ونتحايل عليها في أنها ماتمشيش بالشكل ده .. حتى لو كانت الإمتحانات الإستثنائية دي كلنا هننجح فيها كما قيل .. لأن كلنا أكيد دخلنا إعدادي هندسة وأكيد نجحنا فيها .. فمش ممكن ده يحصل؟! وليه أصلا بعد سنة نتبلغ بالكلام ده؟! رغم أن كان ممكن نتبلغ بالكلام ده من السنة اللي فاتت عشان كل واحد ياخد قراره في أنه يكمل ولا يرجع مكانه تاني .. وليه فيه ناس جات من نفس الأماكن اللي إحنا جايين منها عدّوا عادي وإحنا لا؟!

اتفقنا أننا نتكلم مع العميد في البداية .. وطبعاً حصل المتوقع .. أنه أصر على كلامه وأننا لو حاولنا نروح للوزارة .. مش هندخل الإمتحانات الإستثنائية وندخلها تخلفات .. وعليها مش هنعدي من سنة تانية!

يعني ايه الكلام ده؟! يعني أنتوا رايح من عمركم سنة عشان المواد دي ... ورايح من عمري أنا بالذات سنة كمان غير السنة اللي ضيّعوها مني السنة اللي فاتت .. وبالمنطق كدة .. لو أنت تخلفات مواد إعدادي .. يبقي راجع 3 سنين ورا .. ومافيش في عمر حد فينا 3 سنين يرجعهم ورا !

ثم حصل وروحنا الوزارة .. وبعد الترزيع والتخبيط والهتافات .. دخل واحد مننا .. وطلع لنا بكلام بأننا نخلي العميد يقدم إلتماس لإعادة تقييم التحويلات كلها اللي اتقدمت للأكاديمية .. ولو رفض .. تعالوا تاني يوم

بلّغنا العميد المطلوب .. وكالمتوقع : "أنا اخد بكلامك أنت ليه؟! مش هقدم إلتماس .. ومش أنتوا عكيتوها .. استحملوا بقى وهتدخلوا المواد دي تخلفات" .. ثم بعد فترة بسيطة نزل حد من الشئون وبلغنا أن العميد هيقدم الإلتماس ... وماتقلقوش .. طيب إحنا عاوزين صورة منه وعاوزين نتأكد أنه اتبعت .. ماتقلقوش هيحصل اللي أنتوا عاوزينه كله ..

وبعتوا مندوب من الشئون يقدم الإلتماس بنفسه .. وحصل الحمدلله .. والنتيجة المنتظرة أن الإلتماس يتوافق عليه وأن الإمتحانات دي تتلغى ونعدي من القصة دي كلها ونكمل حياتنا زي باقي خلق ربنا ..

استنينا اسبوع الميدتيرم كله عشان يجي لنا رد من الوزارة على الإلتماس .. مافيش ... فاتفقنا نطلع تاني نشوف المشكلة فين .. قال لك .. هيروح برده حد من الشئون يشوف الحكاية ... قولنا خلاص نستني نشوف هيحصل ايه

وراح الراجل شاكرين أفضاله .. وبلغنا أنه قدم مذكرة لوكيل الوزارة ولسه مايعرفش النتيجة .. طيب والمذكرة دي ما اتقدمتش من 10 أيام ليه؟! والرد هيبقي أمتي؟! والنتيجة المتوقعة ايه؟! ومين أصلاً هيبلغنا بالحوارات؟؟ .. الله أعلى وأعلم

والكلام ده إن دل على شيء .. فيدل على أن روتين المؤسسات الحكومية في مصر هيقتل مستقبلنا إن شاء الله ..

متأخرين زي ما كانوا السنة اللي فاتت في موافقات التحويلات ..

اللي أصلاً مجموعة من الطلبة لولاهم أنهم مشيوا فيها كان زمانا ما اتوافقش علينا بعد سنة بحالها .. لأن الموافقات جات قبل الإمتحانات النهائية في الترم التاني بحاجات بسيطة وملفاتنا وديناها في إجازة الصيف ..
إدارة المعهد غير متعاونة بالشكل الكافي معانا ومش حاسة بالمسئولية اللازمة إتجاهنا ..

مستقبلنا كطلبة معلق وغير مفهوم إلى الآن .. ومكملين في الخناقة دي


الله الوحيد العالم بالـ 158 طالب دول هيحصل فيهم ايه بما فيهم أنا ...



ضحى حلمي

هناك 6 تعليقات:

ali sahar يقول...

الاستيراد من الصين
استيراد البضائع والمنتجات من الصين
شركات الشحن الصينيه
دليل المصانع الصينيه
استيراد من الصين بدون سفر
استيراد من الصين

تسويق اون لاين يقول...

شركة تنظيف فلل بالرياض
شركة تنظيف بالبخار بالرياض
مكافحة حشرات بالرياض
شركة رش مبيدات
شركة مبيدات حشرية
شركة رش مبيدات بالرياض
مكافحة حشرات المنزل
تنظيف وعزل خزانات المياه
شركة نقل عفش داخل وخارج الرياض
نقل عفش بالرياض
شركة نقل عفش





mona mohamd يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mona mohamd يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Uouo Uo يقول...


thx

كشف تسربات المياة
غسيل خزانات
شركة نظافة عامة

معادلة الهندسة يقول...

يقدم مركز النور الدعم الكامل للطلاب للحصول علي معادلة كلية هندسة
بطريقة سهلة و سليمة تجعل كل الطلاب تحقيق حلمهم سهل
للاتصال بنا :

01093189974 — 01118585670

للتواصل عبر موقعنا :
http://www.xn-----btdibb1be0b2cygjdgzp2c.com/