13‏/07‏/2010

مكتبة مبارك العامة


واحدة من أكتر الأماكن اللي ترددت عليها في بورسعيد نظرا لحرمان محافظتي من مركز مشابه له - للأسف - .. رغم وجود مركز لثقافة الطفل وكأن الكبار ممنوع لهم أو راحت عليهم


إلى السيدة سوزان مبارك
بما أنك المسئولة عن مسيرة "التنوير" في مصر .. ارجوكي وارجو كل من له صلة بالأمر
بإنشاء مكتبة عامة مشابهه في محافظة كفر الشيخ
من حقي كمواطنة مصرية أني الاقي مكتبة عامة واحدة اقدر استفيد منها بأي حاجة
دورت كتير جدا ولا أثر لأي مكتبة غير (قصر الثقافة) المتهالك واللي اوشك على الإنهيار بسبب عدم الإهتمام به


- ملحوظة : الصور مش تصويري .. دي من تصوير (واتر البحري) وجبتهم من جروب المكتبة ع الفيس بوك


المكتبة من برا






الإستقبال







قاعة الأطفال




قاعة الأنشطة




قاعة الندوات



قاعة الأنترنت



قاعة الكبار





مركز مبارك للغات الأجنبية




قاعة الكورسات

(1)


(2)


ضحى حلمي

هناك 5 تعليقات:

حكشة يقول...

لا بد نتيقّن.. هو ده إعلان غير مدفوع الأجر ، ولّا أنا فتحت جورنال روز اليوسف و أنا سرحان؟ في الحالتين النتيجة واحدة: المكتبة بتاعتنا بس باسمه! ربنا يديه كمان و كمان ، هو و الست المدام، راعية الحاجات و المحتاجات و الألترازولام.

غير معرف يقول...

فعلا تحفه المكتبه
ونفسى افهم ليه مش فى فى باقى المحافظات مكتبات مشابهه ل دى

Doha Helmy يقول...

إلى (حكشة)
لا ده إعلان غير مدفوع الأجر
ولا حضرتك فتحت روزاليوسف وأنت سرحان

والنتيجة مش واحدة

لأن أنا مش داخلة عشان انافق الرئيس وزوجته
أنا شوفت مكان وعجبني جدا
والمفروض أني لما الاقي حاجة زي دي امدح فيها ... ما هو مش مجرد معارضة وخلاص

وأنا مش بشكر من الهوا كدة
لأن أنا دخلت المكان كتير جدا وشوفت أنه مفيد جدا
مش بالضرورة أن يكون كل حاجة بيعملها الرئيس (فساد)

أنا هدفي من البوست ده
أني اعرض المكتبة دي
وأني بطالب بواحدة زيها في محافظتي
وده من حقي
طالما فيه مكان موجود فيه ده .. يبقي من حقي أنا كمان .. ما أنا في مصر برده


لا داخلة اعارض ولا بنافق

وشكرا لمرورك :)

أحمد شريف يقول...

يوجد قصر ثقافة سوزان مبارك بجوار دار مناسبات مسجد الخياط

وحالياً يتم إنشاء مبني متطور للغاية خاص بمديريةالثقافة أمام مبني مديرية التربية والتعليم .. ستجدي قبته الآن حاضرة وهو محل الإنشاء بالطبع

يوجد خطة لنشر مكتبات مبارك العامة لكن بالطبع لن تكون مرة واحدة في كل المحافظات .. لا أعرف ترتيب كفر الشيخ لكن حاولي تتبع نشاط الهيئة العامة لقصور الثقافة ونشاط السيدة مبارك وستجدي كثيرة من الأخبار السارة

Marwa يقول...

مكتبة مبارك العامة فعلا رهيبة أنا عملت فيها اشتراك بس فرع المنصورة وحقيقى الكتب هناك رهيبة جدا والمعاملة والنظام رائعين ربنا يوفقك وتشتركى فيها