28‏/08‏/2010

أنا والفيزياء ولا حد تالتنا

(12)


تخيل نفسك قدام سد منيع وبتحاول تهده عشان تتخطاه
أو أنك على حافة حفرة واسعة وبتحاول تعديها بدون أي إصابات
هو ده موقفي قدام مادة الفيزياء .. بعبع الثانوية العامة ...!!


حكايتها معايا مدتها سنتين .. في البداية ماكنتش خايفة منها وكنت بحاول على قد ما اقدر أني اتجنب سماع أي كلمة عن مدى صعوبتها وعن كونها بعبع الثانوية العامة .. بما أن سنة ثالثة كانت بسيطة بالنسبة لي لأني تخصص رياضيات فكانت تعتبر المادة الأصعب والأتقل وكنت شبه متفرغة لها ومدورة لها على الأفضل في المدرسين والكتب .. في الأول كانت خفيفة بسيطة ومفهومة لكن كل ما كانت تدخل في الغويط كل ما كانت تتعقد تتكركب وتتلخبط.


دايما اسمع من كل سوابق ثانوي عن أنها ياما لبّست جبابرة المذاكرة في الحيط وأنها كانت في كتير من الأحيان السبب الرئيسي في ضرب المجاميع.
وبما أني مش من جبابرة المذاكرة فكنت فريسة سهلة لها .. زي ما تكون الفيزياء قعدت مع نفسها وقررت أنها تقف في وشي وقالت (لا تصالح) بيني وبينها مع أني كنت شارياها وحاباها وناوية لها على كل خير.


وعشان نيتها كانت معايا سيئة للغاية فكل الأبواب اللي ممكن تطلعني منها كانت مقفولة .. هي المادة الوحيدة اللي اخدت فيها عند 4 مدرسين ..!! كلهم كانوا بطاطس ما عدا واحد بس كنت هكمل معاه لكن عشان الباب أصلا مقفول ومن حظي تعب ووقف دروسه فماكانش قدامي غير أني اعوض النقص بمجهود جبار ....
كانت أكتر مادة بذاكرها وكان لازم كل يوم اذاكرها قبل أي حاجة تانية بس برده عائق ..!!
كل ما اذاكر حاجة مش افهم وكل ما احفظ حاجة تطير وكنت اقعد قدام الأسئلة شبه اللي مش بيعرف يقرأ أساسا ...
ليالي المذاكرة معاها كنت ببهدل فيها مكتبي واوضتي ونفسي ... دايما كنت اصوّت واشد في شعري واقطع ورق واقطع كتب ومذكرات وياما بهدلت كشاكيل كتابة وشخبطة ومرمطة .. ومافيش فايدة ..!!


في توقيت امتحانها كان عندي مدة أسبوع اذاكرها .. لكن عشان كنت
فقدت الأمل فيها لدرجة وصلتني للإيمان بأني هشيلها ماقدرتش استغل الوقت كويس وقضيت الأسبوع ده بأسوأ حالة كنت عليها وكان يعتبر اسوأ أسبوع قضيته في امتحانات قبل كدة ....
كنت لأول مرة أخاف من مادة وابقي مش قادرة اذاكرها .. لدرجة أني ليلة الأمتحان ماكنتش قادرة اشوف قدامي وجسمي كله كان بيرتعش وبعيط لا إرداي وبحاول احصّل أي حاجة وعمالة ادعي وخلاص حتى ماقدرتش أنام ....
وعلى توقيت الامتحان بابا شافني واتخض من شكلي وكنت بتحايل عليه أني مش اروح لكن هو ماكانش متخيل مدى سوء الحالة اللي كنت فيها ....
وفي طريقي للمدرسة كانت ركبي بتخبط في بعضها فعليا .. وفي الامتحان كنت في حالة عصبية بشعة وماكنتش شايفة ورقة الأسئلة كويس .. الدنيا كانت بتتلخبط والكلام بيدخل في بعضه ...
لأول مرة اظهر في حالة كدة .. اتعصبت ع المراقب لأنه كلمني وطلبت منه مايركزش معايا لأني ممكن افقد أعصابي واطلع اللي فيا عليه في أي لحظة .. وبمجرد ما الوقت انتهى اخدت بعضي وع البيت ....
كل اللي سألني قولت الحمدلله وخلاص .. بس وشي كان باين عليه طبعا .. وقاطعت التليفونات يومها وأي وسيلة اتصال بيني وبين أي حد عاوز يطمن .....


في الفترة ما بين انتهاء الامتحانات والنتيجة منعت الكلام عن اليوم ده عشان كنت بحاول اقنع نفسي أني هعدي منها .. وساعة النتيجة ما ظهرت وشوفت (دور ثاني فيزياء) زي ما يكون الوقت وقف والدنيا كلها وقفت وفقدت قدرتي على النطق وقعدت شبه المشلولين قدام شاشة الكمبيوتر وفجأة وشي أحمّر واتعصبت وبقيت بكسر كل اللي حواليا .. عمي روحني يومها بالقوة وتقريبا كان بيرفعني من على الأرض بالعافية ....
قضيت يومها ليلة لا يمكن يكون فيه أسوأ منها .. دموعي كانت بتنزل لا إرادي وبلا نوم وقعدت أسبوع بعد النتيجة فاقدة شعوري بالعالم الخارجي لدرجة أني كنت بتعالج لحد ما فوقت عشان أحل الموضوع واعدي منها ....


أول حاجة عملتها أني رجعت الكتب تاني اللي كنت المفروض هشيلها وبقلب فيها لقيتني كاتبة في كل كتاب وفي كل ورقة تقريبا (مش هعدي - مش هنجح - أنا هشيلها - أنا هسقط - أنا فاشلة ... إلخ) وكنت بتفرج بذهول غريب .. ازاي قدرت اقنع نفسي بكل الكلام الفاضي ده وازاي النتيجة كانت كدة ..!!
تاني حاجة عملتها أني روحت راجعت ورق الإجابة عشان اشوف المشكلة عندي فعلا ولا فيه مشكلة في التصحيح .. وكانت الفضيحة الكبرى أني مبدلة الإجابات وملخبطة الأسئلة وكان فيه شخبطة كتير اوي .. معقول كنت مش مركزة خالص كدة ..!! ومن هنا كان لازم ادخل امتحان الدور التاني.


ولأن القانون الفيزيائي المتعلق بيا ينص على أني أكون على حافة الهاوية دائما .. فحصل في الدور التاني نفس اللي حصل في الدور الأول بالمللي .. لأني اقنعت نفسي برده أني مش هقدر اذاكرها تاني ولا ادخل امتحانها .. بس كنت على أمل صعيف أني اعدي وخلاص ومع ذلك حافظت على الكتب في المكتب ماخرجتش إحتسابا لما قد يكون .. وكانت النتيجة نفس النتيجة ..!!
ومن هنا كان إعادة سنة كاملة عليها.


كانت سنة فراغ على حق .. مش مجرد لقب اطلق على السنة دي بسبب سادسة ابتدائي اللي حشروها في النص فعملت سنة فراغ ..! دي فارغ عليا أنا والفيزياء يعني بقيت أنا والفيزياء ولا حد تالتنا.
المفروض أني اعيد التجربة من جديد بس اطلع منها سليمة ...
وعيدت الكرة من جديد مدرس بطاطس جديد - ما هي مادة منحوسة - وهي نفس الصعوبة بس حاولت اشيل من دماغي فكرة أني هشيلها دي رغم أنها كانت مستحوذة دماغي .. وهي نفس الأحاسيس والمشاعر اللي سبقت الإمتحان ونفسها المشاعر اللي كانت بعد الامتحان .. مع الإحتفاظ الكتب في مكانها في المكتب إحتسابا لما قد يكون مرة أخرى - ما هي عشرة بقي -.


يوم النتيجة كان كل همي أني مش اشوف اللون الأحمر مكتوب بيه أي حاجة ...
وكانت الصدمة المضحكة وبمعجزة إلهية اخترقت السد المنيع من خرم صغير ونجوت بأعجوبة من السقوط في الحفرة ...
كانت نتيجتي درجة النجاح بالظبط 50/20 ..!!
وما زالت الكتب في مكتبي حتى الآن إعتبارا لاي نية جديدة للفيزياء معايا.


ضحى حلمي

هناك 6 تعليقات:

محمود يقول...

ههههههههههههههههه

حمدلله علي سلامتك ومرحبا بيكي في كوكب الارض :D

غير معرف يقول...

ياعينى يادودو
هههههههههه
بجد حاسه انى هارخم عليكم وهابقى انا تالتكوا فى الازمه دى..ربنا يستررررررر

وحمدلله ع سلامتك:)

Doha Helmy يقول...

الله يسلمكم :))

WINNER يقول...

قدّر الله و ما شاء فعل.

الفيزياء من العلوم الرائعة. روعتها في إنها بتقدم تفسيرات لكل شئ حولنا.

الفيزياء بعبع لأننا عملناها بعبع.
أنا أذكر أيام الثانوي. و الفيزياء لها تاريخ لا يُنسى. و هي أقل مادة جبت فيها درجات (46). و امتحانها حليت 3 أسئلة بس. و خلصت الامتحان بدري و فضلت قاعد في اللجنة أكتر من ساعة (أتأمـّل). برضة الواحد محتاج يوسع مداركه و يشوف الأشياء من منظور سليم.

محتاجين توجيه من أشخاص خاضوا التجربة. من أشخاص على علم. ساعتها الفيزياء مش هتكون بعبع. هتبقى مادة لذيذة و ظريفة.

الثانوي بالنسبة للجامعة بتظهر بسيطة. و بعد 6 سنين دراسة طب تظهر الفيزياء كلها بتاعة الثانوي كأنها شهر مذاكرة من مذاكرة الطب.

الحياة لسة فيها حاجات كتير بعد الثانوي.

غير معرف يقول...

ليه كده يا ضحى ع العموم اللى فات مات وانتى دلوقتى ركزى ف اللى انتى فيه ع فكره انا معاكى ف الشريف وياريت تخلى بالك من نفسك

* Devil * يقول...

هههههههههه حمد الله ع سلامتك

انا كمان الفيزيا عملت معايا عمايلها بنفس مدرس الكوسه بتاعك ده ومدرس البسله D: بس الحمد لله عرفت امسك نفسى وما اعيدش سنه ودى كانت معجزه من ربنا الحمد لله ع كل شئ D:

لكن انتى يا ضحى عندك موهبه عاليه اوى فى الكتابه ربنا يحفظك :)