10‏/10‏/2009

ابدأ وذاكر صح


الإجازة الصيفية أنتهت كل سنة وأنت طيب وبدأت الدراسة كمن جديد وأكيد عشان أحنا في البداية فأنت متحمس جدا وعندك أستعداد كبير للمذاكرة ونفسك تركز كويس جدا .. فعشان تبدأها صح من الأول بدون ما تقف ولا تقع ولا تحبط وتكسل لازم تعرف شوية حاجات بسيطة هتساعدك.


حضر ورقة قبل ما تذاكر وأكتب فيها أنت ليه بتذاكر وهتاخد ايه من ورا مذاكرتك .. متزنقش نفسك في جدول مذاكرة ضخم عشان تقدر تذاكر وقسم جدولك على قد يومك .. واعرف ان مفيش ساعة محددة للمذاكرة لكن فيه ساعة مناسبة تقدر أنت تذاكر فيها وتنجز فيها أحسن بس اعرف أن أفضل أوقات التركيز هي ما قبل النوم وبعد الإستيقاظ مباشرة لأن المذاكرة بتعتمد على العقل الباطن أكتر من العقل الواعي حتى لو لاحظت أنك لما بتقرأ حاجة قبل ما تنام أو أول ما تصحى بتفضل فاكرها دايما.


ابدأ مذاكرتك بالمواد السهلة والدروس البسيطة واللى بتحبها لأنها هتديك ثقة في النفس فتدخل على الأصعب بقلب جامد .. وقسم المواد على أجزاء بسيطة وذاكر من كتاب واحد بس اوعي تحط كتب كتيرة قدامك سيبه فاضي كدة هيريحك أكتر .. وبلاش المذاكرة الجماعية يفضل أنك تذاكر لوحدك لأن أكيد أكيد هتقعدوا تتكلموا وهتضيعوا وقت بعض وثبت أنها فاشلة تماما لأن واحد بس هو اللى بينجح والباقي بيسقط .. شوف أنت عاوز ايه؟


متذاكرش أكتر من ساعة متواصلة وخذ استراحة بين كل ساعة وساعة لمدة عشر دقائق على الأكثر أعمل فيهم رياضة وتمارين حرك جسمك عشان تنعش عقلك .. ومارس عملية الإسترخاء بالتنفس خذ الشهيق من أنفك وعد أربع عدات واحتفظ بيه لثوانى قليلة وطلعه من فمك في ثماني عدات كأنك بتطفي شمعة ببطء وكرر العملية دي أربع أو خمس مرات.


تجنب الأماكن المقفولة تماما وخليك في الأماكن المفتوحة وأياك تذاكر في أماكن النوم والإسترخاء يعني بلاش تذاكر وأنت نائم لحسن هما خمس دقائق وهتنام المكتب أفضل أنا عارفه أن قعدته مملة إنما أفضل بكتير وياريت تبقي قاعد مستقيم الظهر أتمرن على الجلسة دي كتير جدا في الأول هتبقي صعبة إنما مع الوقت هتتعود عليها.


تجنب شرب مشروبات الطاقة والشاي والقهوة والنسكافية والسجائر وما يشابه لدول وأشرب عصائر وماء كتير جدا أفضل وكتر من أكل الخضراوات والفاكهة ودايما حط جنبك زجاجة ماء أشرب منها كل عشر دقائق لأن الماء هيمدك بالأكسجين اللازم وواظب على ممارسة الرياضة بشكل مستمر ويوميا على الأقل ساعة مشي أو جري كل يوم الصبح.


قبل ما تبدأ مذاكرة فكر في أى موقف إيجابي حصل معاك وحقتت فيه إنجاز موقف بيسعدك غمض عينيك وعيشه من تاني عشان يديك الدافع وإذا معرفتش تفتكر موقف إيجابي وبتفتكر مواقف سلبية أكتب الموقف الإيجابي في ورقة واقرأها .. ولو فيه مشكلة مأثرة عليك ومشتته تفكيرك أكتبها كلها وأكتب كل حاجة عاوز تقولها فيها كأنك بتكلم نفسك وارميها في الحمام وشد عليها السيفون هو ده مكانها بالظبط .. وطبعا لأننا كلنا بنفكر في حاجات كتيرة وأحنا بنذاكر زي ماما عامله ايه على الغدا؟ بابا هيجيب اللى طلبته منه؟ وما شابه لده حط جنبك ورقة كل ما تيجي على بالي حاجة اكتبها فيها كأنك بتقول لعقلك أنك فاكر والله وبكده تبقي ضحكت ليه ومش هتيجي في بالك تاني وابعد عن الراديو التلفزيون والموبايل والكمبيوتر.


ولو كان فيه حد تعرفه بيشجعك كلمه ولو مثلا بتعرف تذاكر كويس وماما جنبك قولها تقعد جنبك ومعلش يا ماما استحملي وابعد عن أي حد بيحبطك سواء بنظرات بكلام بأي حاجة حتى لو مش قصده .. ودائما كافئ نفسك كل ما تخلص حاجة ذاكرتها زي أنك لو من محبي الشيكولاتة كل قطعة ولو كنت هتضعف قدام المكافأة كلف ماما بالمهمة أو حد من أخواتك .. ومتنساش صلاتك لأنها بتصفي الذهن والقلب من أي شيء وأدعي ربنا يوفقك دائما لكن متضحكش على نفسك وتصلى وتدعي أيام المذاكرة والدراسة فقط.


حافظ على حماسك طول أيام الدراسة لحد ماتبدأ الإمتحانات وافتكر النصايح دي دائما لأنها هتفيدك وأنا جربتها وساعدتني فعلا في التركيز .. توكل على الله وأجتهد وأعمل اللى عليك كله وأدي واجبك على أكمل وجه وأتمني لك النجاح والتوفيق من الله.




10/10/2009
في مجلة رؤية مصرية


ضحى حلمي

ليست هناك تعليقات: